onsdag 20 januari 2010

Stinas bullar


Blev sugen på att baka bullar idag och jag hade ändå två jästbitar hemma så varför inte använda dom :) Var juh ett tag sedan sist.
Detta är ett grundrecept från låååångt tillbaka när jag fick boken "sju sorters kakor" Under årens lopp har jag ändrat, trixat och haft mig och idag slänger jag juh ner lite allt möjligt som jag känner för :)
Här kommer receptet:
Stinas bullar
300 g margarin eller smör
1 liter mjölk (3% eller mer)
100 g jäst (2pkt)
1 tsk salt
3 dl socker
4-5 msk malen kardemumma
ca 2,6 liter vetemjöl
Fyllning:
500 g smör
1 kg mandelmassa
5 msk vaniljsocker
5 msk kanel
Gör så här:
Smält matfettet i en kastrull. Häll i mjölken och värm tills det blir ljummet. 37 grader.
Lös upp jästen i en degbunke i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet och alla andra ingredienserna, dock inte allt mjöl. Knåda i mjölet allt eftersom. När degen börjar släppa kanterna lite strör du över med vetemjöl och lägger bakduk på och låter jäsa till dubbel storlek. Ju mindre knådning och vetemjöl destu saftigare bullar :) Jag gör allt för hand, ingen maskin och då blir dom saftiga och goda :)
Medan degen jäser kan du förbereda fyllningen. Blanda allt i en skål till en perfekt mjuk röra.
När degen jäst klart, delar du degen i tre bitar, kavla ut till en rektangel, bre på smörsmeten och vik degen dubbelt. Skär sedan ut långa remsor med ett snitt på mitten, snurra degen mellan fingrarna och slå en knut.
Låt bullarna jäsa ytterligare 30min. Knäck två ägg, pensla på bullarna och på med pärlsocker.
Grädda i 250 grader i ca 12 min eller tills bullarna får färg :)
Det blev 76 stora bullar idag.

6 kommentarer:

  1. Ja...hmmm...dreggel...

    ;)/JQ

    SvaraRadera
  2. Vad fina när får jag kommma på fika?
    //Christina

    SvaraRadera
  3. Förstår inte varför jag envisas med att kolla den här läskiga bloggen!!! Jag vill ju bara ha! Men får ju inte.... :-(
    Ja, ja, bullar kan jag ialla fall inte äta. så HA! Behåll dom du!

    *kramar*

    SvaraRadera
  4. Gunilla (fröken) haha... jamen du kan juh bara titta.. du måste juh hålla koll på vad jag gör om dagarna ;)

    Christina..... preeecis när du vill gumman ;)

    JQ kul att du hittade något roligt att vila ögonen på här inne ;)

    Kram på er!

    Stina

    SvaraRadera
  5. Mandelmassa i bullarna är ju bara så himla gott!

    SvaraRadera