onsdag 13 januari 2010

Cheesecakerutor med hallon och aprikoser

Så här såg Kakan ut innan den åkte i ugnen...

Jahapp så var då denna dagen kommen när jag med stor glädje skulle få plocka ut cheesecaken och skära den i fina bitar, fotografera och smaka och ha mig.......... hm.. jag har visst misslyckats idag :( Nå alla misslyckas vi väl någon gång.

Hallonen var juh rätt stora och det står 4dl hallon i receptet och jag insåg nu att jag skulle bara ha tagit 2dl som jag stod och funderade på igår. Cheesecaken är jätteblöt idag och jag hade svårt att hitta en bit som jag kunde fotografera så att man skulle se innehållet. Fick ta en kantbit trots allt. Inte snyggt men ni ser iafl.
Kika in hos Lill-Ingrid. så ser ni hur dom ska se ut för hon har verkligen lyckats få dom JÄTTE fina :) Sen rekommenderar jag er att kika runt lite överallt där för hennes bakblogg är jättefin och man blir minst "lite" sugen på att testa hennes recept :) Jätte duktig är hon.
Nåja.. Här kommer min blöta version på kakan *hehe* Recept hittar du på ingrids sida eller så kikar du neråt under bilden så lägger jag in receptet här åxå. För denna cheesecake är värd att testa. Den är jätte god med hallon och aprikoserna. Smaskens till sista slicket ;)

Cheesecakerutor med hallon och aprikoser
1 pkt digestive
100 g smör

Fyllning:

600 g Philadelfia
3 st ägg
1 burk kondenserad mjölk (397g)
1 tsk vaniljsocker
1 burk konserverad aprikoser 425g
2-4 dl hallon

Sätt ugnen på 175g. Täck botten av en ugnfast form ca 20-30cm med bakplåtspapper.
Mixa digestivkex och smör i en matberederare. Tryck ut blandningen i formen och låt stå i kylskåpet medan fyllningen görs.
Vispa ihop philadelfia och ägg. Tillsätt kondenserad mjölk och vaniljsocker. Blanda till en jämn smet.
Låt aprikoserna rinna av lite och fördela ut dom över formen. Strö över hallonen och häll försiktigt över smeten.
Grädda i ca 40min. Fyllningen ska vara lite lös när den tas ut, den stelnar när den svalnar. Låt kakan kallna helt, helst över natten och skär sedan i rutor.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Cheeecakerutorna låter verkligen smarriga, men kan du upplysa en lite förvirrad österbottning om vad kondenserad mjölk är? Har vi sånt här i Finland eller har det bara något annat namn?

    Kram på dig!
    Lissa

    SvaraRadera
  2. Hej Lissa!

    Dom var jättegoda bara jag hade halverat hallonen ;) iofs var god ändå men såg inge vidare fin ut tyvärr.
    Alltså kondenserad mjölk är en mjölksocker massa som finns i en konservburk. Flickorna hittade den faktiskt i stan så jag ska höra med dom var dom var så återkommer jag med det. Finns faktiskt där uppe det är bara det att man aldrig använt det ;) Kokar man burken i vatten blir det världens godaste kolasås :)

    SvaraRadera