måndag 11 januari 2010

Polkagris cupcake´s


Hittade inne hos Kalasgott en rolig grej.. månadens sötsak. Denna månad var det POLKAGRIS som var månadens sötsak och hur glad blev man inte då?!!!
Jo för när vi åkte hem med Viking Line så köpte jag två STORA Fazer chokladplattor med polkagris :) Så dessa snodde jag ihop nu ikväll.





Chokladmuffinsen hittade jag i frysen sen jag fick en hel del över. Dulche de lech ser man i mitten av muffinsen och det finns även lite chokladbitar i muffins smeten :)Dessa muffins passade PERFEKT ihop med Fazers polkagris choklad fluff.

Tyvärr smälter dom små marianne krispen när man lägger ner chokladen i den varma grädden, men det gör ingenting, man bara krossar lite marianne godisbitar och rör ner i smeten sen när man vispat upp den eller så strö man på när cupcake´sen e klara :)

Mycket god choklad :) Och äntligen fick jag en idé på vad jag skulle använda dom till :)
Recept på muffinsen kommer här:
Turtle cupcake
4 dl mjöl
2,5 dl socker
0,5 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
2,5 dl mjölk
1 ägg
0,8 dl olja (8msk)
2 dl hackad choklad (mörk eller ljus)
Fyllning
1 msk Dulce de leche i varje cupcake eller vanlig kolasås
Frosting
5 dl grädde
200 g marianne choklad (eller annan valfri)
Värm upp grädden, men den får INTE koka. Ta av från spisen och lägg ner chokladbitarna och rör runt tills dom smält. Häll upp gräddchokladen i en plastbunke och lägg på lock eller plastfolie. Ställ i kylskåp över natten.
Följande dag vispas den som grädde. Sen spritsa på muffinsen och dekorera med lite polkagrisbitar eller strössel :)
Receptet på muffinsen hittade jag inne hos bakpassion.



13 kommentarer:

  1. Åhhh gumman, så goda de ser ut. Du är så duktig. Tur att jag inte bor nära dig, skulle äta mig tjock igen.
    Du är en stjärna :)

    kramar i massor <3 Anneli

    SvaraRadera
  2. Åh, de ser grymt goda ut skulle jag säga! Bilden när man ser mitten på dem... ge mig en här och nu...

    SvaraRadera
  3. Anneli du skämmer bort mig med alla dina underbara kommentarer och ord överallt på alla mina sidor ;) Tack gumman!


    Remsan.. *fniss* Jag kan intyga att dom var RIKTIGT smarriga....... Detta är nog en cupcake jag gärna skulle skicka iväg som beställnings cupcake.... för dom e VÄRD guld :) Jag älskar mint och marianne och polkagrisar och allt runt det. Sen älskar jag juh choklad åxå :) Åsså dulche de lech :)
    Tack för din kommentar... vad glad jag blir av att så många kommenterar :)

    Kram på er!


    Stina

    SvaraRadera
  4. ojojoj vad gör du med en stackars viktopad kvinnas smaklökar???? Sådana måste jag nog baka när jag fyller år!

    SvaraRadera
  5. Henrietta *fniss* Ja du lär väl inte kunna äta många tuggor heller ;)

    SvaraRadera
  6. Gud vad gott det ser ut! Och dulce de leche, som jag älskar! Har du receptet på muffinsarna?

    Vad kul att du jobbat i Gårdby! Jo, tanten i huset dog för några år sedan, och då tog det nya, yngre paret över huset. Riktigt mysigt fik! :-)

    SvaraRadera
  7. Helena..... hm.. Jag slänger in receptet på muffinsen med ;)

    Tantan var juh en bra bit över 90 när jag var in till henne sist och handlade en glass. Men det var juh för typ en 5 år sedan...
    Men det blev juh kanonfint :)

    SvaraRadera
  8. Ojojoj, en perfekt cupcake för en godisgris som jag =)

    SvaraRadera
  9. gud, de ser helt underbart goda ut :)

    SvaraRadera
  10. Hallon och Tess. Ja dom var JÄTTE goda :)

    SvaraRadera
  11. De låter verkligen goda! Jag har en fråga bara, hur mycket grädde använder du till frostingen?

    SvaraRadera
  12. Hej Anonym

    Det beror lite på hur mycket jag behöver och hur mycket chokladsmak jag vill ha men jag brukar ta ca. 5dl grädde och 180-200g chokladkaka som jag smälter ner :)

    SvaraRadera
  13. Mmmm låter sjukt gott! Man kanske skulle ta o testa, har en burk med polkagrisar, borde ju funka i...

    SvaraRadera