onsdag 7 april 2010

Tiramisu

Nåja en variant av det iafl :) Vi får väl se hur pass gott det blir ikväll som dessert.

Detta rörde jag då ihop, tog lite vad jag hade hemma :)

Tiramisu
5 st ägg
1,5 dl socker
250 g mascarponeost
300 g philadelfia ost
1 nypa salt
2 dl starkt kokt varmt kaffe
2 msk kaluha
1 pkt savoi kex (allt gick inte åt)
lite kakao
lite mjölk choklad

Dela gulor och vitor, tre stycken vitor i en skål. Sen tar du en skål och lägger ner alla fem gulorna plus socker och vispar upp vitt och pösigt.
Rör försiktigt ner philadelfian och mascarponen i ägg och socker smeten.
Ta den andra bunken med dom tre äggvitorna, lägg i en nypa salt och vispa den riktigt hård och fin. Blanda ner den också i smeten.

Ta det varma kaffet, häll i en msk socker och kaluhan och rör om tills sockret har löst sig lite.
Ta en liten fyrkantig form ca 20*20cm ungefär beroende på hur hög du vill ha den. Lägg först lite smet över botten.
Doppa i kexen i kaffet, bara fram och åter så att det blir blött.. doppa med undersidan först.
Lägg dom på rad över smeten, strö på kakao och lägg på smet igen. Varva detta men se till så att du har smet över till översta lagret.
När du har täckt alltihopa med smet, lägg in den i kylskåpet minst en timme. Helst flera timmar då den blir mycket godare då.
Precis innan du serverar, riv på mörk eller ljuschoklad och kakao

Mums!


Lycka till!

11 kommentarer:

  1. Tiramisu är ju bara sååå gott!!

    SvaraRadera
  2. Helena... (konstigt detta men era inlägg är publicerade men jag ser dom inte här på bloggen) nåväl...
    Jo.. skulle säga det att Tiramisu är gudomligt gott :) Ska bara piffa till den nästa gång med Amaretto för det tyckte jag saknades lite :) Men har man ingen Amaretto hemma så får man juh vara nöjd med det lilla :) jättegott blev det iafl och jag insåg att det var rätt längesen jag gjorde denna sist :)

    SvaraRadera
  3. Tiramitsu.....jag älska mycket den här kaka vet du jag hade gjord också föra veckan bara jag som ätit allt jag ge inte till min man heheh

    SvaraRadera
  4. Ja visst är tiramisu gott :)

    haha vad egennyttig du är då .. stackars din man *haha*

    Kram STina

    SvaraRadera
  5. Hihi, tack så mycket! Vill ha med det på alla bilder nu.. :-) Jag har aldrig smakat riktig tiramisu (pinsamt) men jag tror jag hae älskat det. Var köper man sådana kex?

    SvaraRadera
  6. Linda.. jag tror åxå att du hade älskat tiramisu ;)

    Kexen hittade jag på coop...i hyllan där det finns lite

    SvaraRadera
  7. vill du har kex recept det lätt att göra men du kan använda vanligt tårbottne för första och använda kex för andra du kan titta på den länka
    http://www.bloggang.com/mainblog.php?id=monnira&month=08-01-2008&group=64&gblog=16
    du blir kliar i din hand ;=)

    SvaraRadera
  8. åhh tack Sana... du e för snäll. Ska genast kolla in länken ;)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  9. SANA *gaaaaaaaalen* tror du att du kan ge mig ingredienserna.. fattar juh nada av det hon skrev. Har iofs räknat ut några ingredienser men hade varit skönt ändå att haft alla ingredienserna samlade ;) Men vilken härlig blogg och vilka bilder...
    Har googlat som ett tok på SP men kan inte finna det här. Vet du någon tillförlitlig sida där man kan beställa det ifrån?

    SvaraRadera
  10. jag ska försöka hehe men om du vill göra den där tiramisu behöver du bara din tiramisu recept, två skivor tårbottnen och en sats rulltårtabottnen som göra samma som min pricka rulltårta men du använda lite cocoa istället för karamelfärg hehe men jag kan maila dig igen kanske lite bättre hehe

    SvaraRadera
  11. Tack Sana.. nämen det löser sig... ska nog funka.. jag kan juh aldrig hålla mig till ett recept ändå så detta ska nog gå åxå :)

    SvaraRadera