tisdag 13 april 2010

Päronbiskvier

Gjorde päron biskvier igår, blev inte riktigt nöjd med bottnarna, skulle ha haft lite mer äggvita i så att den skulle ha blivit lite tunnare :) men men det kör vi på nästa gång. Dom var snuskigt goda iafl :)

Delar med mig av receptet om det är någon som är sugen på att testa :)


Päron biskvier
300 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning:
2 dl socker
6 msk vatten
4 äggulor
250 rumsvarmt smör
några droppar päron essens
några droppar grön färg

mörk choklad

Riv mandelmassan, blanda ihop äggvitan och mandelmassan till en smidig smet. Klicka ut den på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut dem lite med mjölad hand så att dom blir runt en 2,5cm i diameter . Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12min. I 180 grader.
Lossa kakorna försiktigt och låt dom svalna på galler.

Fyllning: Koka vatten och socker till en simmig lag och låt den svalna. Lägg äggulorna i en bunke/skål och häll dit sockerlagen . Vispa blandningen vitt och porös. Blanda ner smöret klickvis och fortsätt vispa en stund. Häll lite grön karamell färg för att få lite päronfärg.
Den ska bli slät och blank.

Spritsa fyllningen på varje avsvalnade kaka. Ställ i kylskåp en bra stund så att dom blir riktigt kalla.
Smält mörkchokladen. När kakornas fyllning blivit kall, ta en sked och häll chokladen över den gröna krämen. Låt kallna.

Mumsa, sååå gott!!!

Lycka till!

10 kommentarer:

  1. Så goda de ser ut! Fin bild också =)

    SvaraRadera
  2. Tack gumman! Ja dom var jättesmarriga.. men nu blir det att beställa nya päron essens flaskor för igår fick jag nästan vrida ur flaskan *haha*
    Ja bilder är ett specktakel... när man inte har en vettig kamera :( svårt att få till det snyggt då tyvärr...

    SvaraRadera
  3. Biskvier är ju så sjuuukt gott:D Kankse skall testa dessa,s er mycket mummsiga ut:D
    Vart köper du din essense? Jag leta som en tok sist jag skulle göra tårta, hitta ingen!!!

    Jag vet hur det är med bild problemet. Jag knäppet alla mina bilder med mobilen=/ sjukt tråkigt då man ser alla andras fina bilder haha!

    Men dina bilder var mer än väl godkännda:D

    SvaraRadera
  4. Madde.. päron essensen är ifrån borgebykryddgård dom har en sida på nätet man kan beställa ifrån. Men nu har jag faktiskt köpt en massa fina essenser och saker ifrån essensfabriken i stockholm.. man kan googla efter deras sida ;) kommer inte ihåg adressen men den var rätt enkel...
    ska se om deras päronessens är lika bra eller om jag fortsätter och kör med min gamla :)
    Lite synd att jag inte skar en biskvie i två halvor för att visa hur grön å fin dom är på insidan.. riktigt grön och päron aktig :)

    SvaraRadera
  5. får jag 2 st. och en stor kopp te hehe;)
    vad kan man köppa päronessens? men jag kan använda annan smak också va?
    din kaka se så fantastisk ut!! jätte gott ut!!
    kram/sana

    SvaraRadera
  6. Sana... för dig kan jag baka vad som helst hur mycket som helst ;)

    Päron essens finns på borgeby kryddgård och det är den godaste päronessensen jag har smakat. Men nu har jag beställt åxå ifrån essensfabriken som finns i stockholm.. ska kolla om den är likadan eller likagod :)

    Kram på dig gumman!

    SvaraRadera
  7. Ett tips!
    Hade ingen Päronessens men hade Xanté Päronkonjak istället.
    En riktig höjdare!!!
    Prova och du blir inte besviken, jag lovar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska testa det någongång ;)

      Radera
  8. essensfabriken.se tror jag helt sonika

    SvaraRadera