söndag 28 mars 2010

Citron/kokos macaroones med marabou mjölkchoklad fyllning

Här kommer då mina citron/kokos macaroones.. snuskigt goda enligt min mening :)
Tyvärr har jag juh inte haft hem sonens kamera som jag brukar använda utan jag fick ta en ÄNNU sämre kamera. Men man ser juh liiite iafl hur dom ser ut :)
Jag testade faktiskt Sana´s recept på macaroones och jag tyckte det var MYCKET enklare och gick snabbare även om dom skulle vila en timme :) Så det receptet kommer jag att fortsätta med :)
Satte i några droppar citronessens i smeten också som gjorde att dom smakar ljuvlig av citron.
Sen gjorde jag mjölkchokladfluff och spritsade emellan.. och till slut rullade jag dom i kokos... smarrigt värre! :)
Sanas macaroonisar recept kommer från Linda som har bloggen call me cupcake
Men jag skriver in receptet ändå eftersom det gick snabbt och smärtfritt att baka dessa. Däremot fanns det inte lika mycket mjukhet i dom som i det andra receptet..
Macarones
100 g mandel
100-110 g äggvita
4-5 msk strösocker
200 g florsocker
några droppar karamellfärg, färgpasta, smak essens
Gör så här:
Mixa florsocker och sötmandel till ett fint fint mjöl, sila alltihopa genom en tät sil och släng eller hacka om dom stora bitarna.
Tag en ny skål och vispa äggvitorna tills dom skummar, skeda då i sockret en efter en och vispa hårt samtidigt till maräng. (tjock och glansig)
Häll försiktigt i mandel och florsockret i marängen, rör om med en slickepott tills allt är jämnt blandat. Tillsätt eventuellt färg och smak.
Fyll en spritspåse med en rund tyll. Spritsa ut jämna runda "kakor" på bakplåt med papper.
Dunka till plåten i bordet för att få bort topparna.
Låt stå och vila i ca 60min.
Värm upp ugnen till 150 grader. Grädda i ca 10-12min (jag tog 10min, annars blev dom för torra) låt svalna.
Gör en valfri fyllning. Spritsa eller klicka ut på en kaka, lägg på den andra kakan oc tryck ut lite försiktigt för att pressa ut fyllningen till kanten.
Smaka, ät och njut :)


5 kommentarer:

  1. Dina är MYCKET snyggare en mina :o)) Fuskigt tycker jag! Vad har du för sprits?

    SvaraRadera
  2. De var sååååå Goda
    Krmar Ch

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fina de blev! hehe jag tror att de kommer att gå bra hela tiden när du använda de 555 men original recept är från Linda call me cupcake!! och så gulligt du är som länka till mig också
    kram/sana

    SvaraRadera
  4. Vilka fina macaroones till påsk!

    SvaraRadera
  5. Henrietta.. kan visa dig på onsdag hur den ser ut. Påminn mig bara ;)

    chris.. ja dessa blev faktiskt goda :)

    Sana.. KRAM!

    Remsan.. Jo men jag ville ha dom lite påskiga :)

    SvaraRadera