måndag 8 februari 2010

Syrlig Citronpaj **Gästinlägg**

Detta är första gästinlägget. Min vän Carina har gjort en citron paj som var VÄLDIGT god :)
Själv kallar jag den "världens godaste citronpaj" ;)
Så god så att jag lyckades övertala henne till ett gästinlägg.
Så detta är Carinas inlägg och recept på hennes syrliga citronpaj :)

Carinas Syrliga Citronpaj

Lemon curd
8 citroner
5½ dl socker
9 ägg

Pajdeg
150 g kallt smör
4 dl mjöl
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt vatten
1 ägg

Maräng
3 äggvitor
2 dl socker
1 krm ättikssprit 12%


Lemoncurd: Riv skalet på dom 8 citronerna i en kastrull, pressa ner saften av 6 citroner, tillsätt socker och koka upp. Ta bort från plattan och sila.
Häll tillbaka citronsaften i kastrullen , vispa ihop äggen lätt och rör ner dem i citronsaften och sjud under omrörning tills lemon curden börjar tjockna, var noga med att den INTE kokar för då klumpar den sig. Ställ den åt sidan och låt den helt kallna.

Pajdeg: Dela smöret i mindre bitar i en skål, blanda snabbt ihop tillsammans med mjöl, socker och vaniljsocker. Tillsätt vatten och ägg. Tryck ut i pajform ca. 27cm i diameter. Ställ in i kylen i 30min. Picka botten med en gaffel , förgrädda pajskalet i 200 grader i 10min.

Maräng: Vispa ihop äggvitor, socker och ättika till en fluffig smet. Höj värmen i ugnen till 250 grader. Fyll det förgräddade skalet med lemon curd och klicka ut marängen. Grädda tills marängen fått färg.

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Tänker testa fast med färdigköpt lemon curd. Jag är nog för lat för att göra egen. Ska man servera denna med grädde eller?

    SvaraRadera
  2. Anonym.. denna serverades endast så här. Ingen grädde eller något annat behövs eftersom den är krämig och har marängen på ;)
    Köpt lemoncurd går alldeles kanon!

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet! Det var svårt att hitta bra recept som innehöll lemon curd!

    SvaraRadera