tisdag 9 februari 2010

Banan & kokosmuffins med skattgömma

Nu har projekt alla hjärtans dag startat :) Har börjat leka lite med tankarna kring hjärta dagen..
Första projekt kommer att bli cupcakes:)
Här har jag bakat super goda muffins ur boken "alla tycker om MUFFINS" , den jag köpte för någon dag tillbaka.
Sen har jag satt i en liten gömma, små gelé hjärtan finns i mitten av muffinsen :)
Kan verkligen tipsa om dessa super goda muffins, älskar man kokos, lägg dit lite extra, den får en helt underbar god smak.


Bananmuffins
75 g smör
drygt 4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ tsk kanel
knappt 1,5 dl kokosflingor
2 ägg
drygt 1,5 dl farinsocker
1,5 dl naturell yoghurt (jag tog turkisk)
2 bananer
florsocker att sikta över (om man bara vill ha dom som vanliga muffins)

Gör så här:
Värm ugnen till 190 grader (inte varmluft)
Smält smöret och låt det svalna.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och kokosflingor i en bunke. Tag en ny och
vispa upp äggen och tillsätt socker, smör samt yoghurt, blanda väl.
Skala bananerna, mosa sönder med en gaffel och rör ner bananmassan i blandningen.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen och rör tills alla ingredienser är blandade och smeten jämn.
Fördela smeten jämnt i muffins formar (och strö över cocos ifall du vill bara ha lyxiga muffins).Grädda i mellersta delen av ugnen ca 25min (20min fick räcka för mig dom blev väldigt mörka annars) Låt muffinsen vila i muffins formen i 5min när dom kommit ut ur ugnen.
(låt dom kallna och sikta över florsocker ifall du vill ha dom där lyxiga muffins, annars spritsa någon ganache om du vill ha dom som cupcake´s)

Snabba, lättlagade och blir jättefina :)

Jag tryckte i ett gelé hallon hjärta i vardera muffins som en liten skattgömma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar