fredag 5 februari 2010

Runebergs tårta

Här har vi då Runebergs tårtan, som egentligen inte är en tårta utan en bakelse :)
Tyvärr har jag inga vettiga formar till dom utan på inrådan av mina föräldrar så tog jag tjocka glas och kaffemuggar :) Men dessa längst fram har väl närmst den formen som en runebergstårta ska ha.
Efter att ha pratat med mina föräldrar samtidigt så glömde jag två ingredienser som jag hade tänkt sätta i, dvs bittermandel och lite rom, men det får bli tills nästa gång antar jag :)

För er som är intresserad av att testa denna underbara bakelse som är så himla god så kommer här receptet:
Runebergstårta
150 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
1 dl mald mandel
2 dl vetemjöl
2 dl ströbröd (en del av pepparkakor) Jag tog en dl fin malda pepparkakor och jag skulle nog vilja ha mer dvs 2dl för att få en godare smak
1 tsk bakpulver
2 dl grädde
Till dekorationen
1 dl florsocker
2 msk vatten
hallonsylt eller marmelad
Gör så här:
Vispa ihop det mjuka fettet samt socker. Tillsätt äggen ett i sänder och blanda väl.
Tillsätt därefter grädden och de ihopblandade torra ingredienserna.
Blanda snabbt allt samman till en slät deg.

Fördela degen i små pappersformar eller dylikt, gärna cylinderformade , alltså med rak kant.
Fyll formarna bara till 2/3. Tryck med mjölad tumme en fördjupning i varje tårta och fyll gropen med hallonsylt. Grädda i 200 grader i ca.15-20min. Låt svalna!
Blanda ihop florsocker och vatten till en tjock kräm, spritsa en kant runt kakorna som en rund ring. Lägg hallonsylt i mitten. Låt stelna en stund i kylskåp.
Om du inte har pepparkakor kan du istället tillsätta 1 tsk kanel och 1-2 tsk nejlikor i degen.
Ett annat tips är att tillägga bittermandel i degen också för att få en godare smak, eller bittermandelolja.
Eller göra en blandning av lite socker, vatten och rom och sen dränker tårtorna innan dekorationen.

11 kommentarer:

  1. Fröken.. jamen dom ÄR goda.. en av mina favoriter för över tio år sedan. Var helt galen i dom. Är så förvånad över att jag nästan totalt glömt bort dom *s*

    SvaraRadera
  2. Åhh, vad du är duktig!! Dom måste jag prova dom ser jätte mumsiga ut!!

    Ha en trevlig helg!Kram Milla

    SvaraRadera
  3. Milla.. jamen självkalrt ;) testa dom vettja... härlig blogg du har.. jag ÄLSKAR att baka eget bröd :)

    Trevlig helg till dig med

    Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Dom ser fina ut ,även goda


    Maria

    SvaraRadera
  5. Tack Maria! Ja dom såg väl så när ut som dom ska se ut men smaken var jag inte riktigt nöjd med. Skulle juh doppa dom i vatten, socker och punch men det glömde jag och sen skulle jag juh ha i bittermandel men det glömde jag åxå..
    *s*

    SvaraRadera
  6. Åh vad fint att du gjort Runebergstårtor o sprider lite finlandssvensk kultur i Sverige. :-D Jag har inte gjort såna på många år, butikens är ju också helt ok...men nästa år kanske?

    SvaraRadera
  7. Låter mums, ska nog testa nån dag! :)

    SvaraRadera
  8. Tove... vad kul att du kikar förbi ;)
    Ja alltså jag fick en liten påminnelse att det var runebergsdagen och insåg att jag inte ätit dom på tio år, var juh bara tvungen ;)
    Jag kommer juh från Österbotten och försöker juh hålla alla traditionerna till liv för mina barn som även är födda där uppe, men även resten av familjen får sig en dos ;)
    Och jag har juh saknat den där bakelsen insåg jag juh :)

    Tora.. självklart ska du testa... jättegoda :)

    SvaraRadera