lördag 13 februari 2010

Päron cupcak´s

Hm.. här lägger man upp allt för fotografering medan barnen står och trampar och vill ha sina cupcakés.. sen inser man nu när man ska sätta in bilden att dom står snett. Nåja..
Lite synd på dålig kamera också för fluffen ser himla god ut i sin gröna färg och den ser man juh som vanligt inte på kortet.

Det var Milla som gav mig inspirationen till denna fluff. Blev sååå sugen på att göra päron fluff när jag läste hennes inlägg igår. Så jag satte igång direkt på studs. Tyvärr hade jag inga konserverade päron här hemma utan bara färska och dom var väl inte världens mjukaste heller. Och eftersom jag är så dryg själv att jag aldrig kan följa ett recept någon gång så blev det juh självklart ändrat en heeeel del. Men det var ändå tack vare Milla jag gjorde denna underbart goda fluffen :) Och jag kan säga att jag faktiskt kommer att göra den MÅNGA ggr :)
Men om ni e sugen på att kika in hos Milla och hitta hennes päronfluff recept så hittar ni den HÄR
Här kommer mitt recept av gårdagens päron fluff :)
Muffinsen var med hallongömma. Och dom små söta päronen är gjorda i MMF



Päronfluff
3 st finhackade päron
3 dl socker
4 st gelatinblad
5 dl grädde
grön färg
päron essens


Gör så här:
Lägg gelatin bladen i kallt vatten.
Skala och hacka färska päron, sätt dom i en kastrull och häll på socker. Koka upp. Är päronen väldigt hårda koka längre så att dom blir mjuka. Är det mjuka päron så behöver man bara koka ihop dom. Mixa sen allt med mixstav så att allt blir till puré. Krama ur gelatin bladen och lägg ner dom i kastrullen med den varma päronpurén. Rör om tills all gelatin har smält och blandats med purén.
Vispa grädden hård. Häll päron purén i grädden och vispa långsamt så att allt blandar sig.
Häll några droppar grön karamell färg och päron essens. Allt efter egen smak och utseende :)
Täck bunken med plast folie och lägg in i kylskåp över natten.
Är den rätt fluffig när du tar ut den bara spritsa på cupcake´sen.. annars vispa upp den till en slät fyllning.
Funkar perfekt att ha i tårta också :)


Lycka till!

5 kommentarer:

  1. så mycket got ut!! **päron fluff** jag aldrig smaka men jag kan inte använder gelatin eller kan man byta till agar-agar istället måste prova

    SvaraRadera
  2. happy valentines day and every day!!
    din kakan se riktigt goda ut!!
    om jag kan inte använda gelatin kan man använda agar-agar istället

    SvaraRadera
  3. Vad gulliga cupcakes! Skoj med grön päronfrosting som omväxling till chokladfrosting som det oftast blir (åtminstone för mig).

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer!

    Sana.. tror faktiskt du kan använda agar-agar istället, funkar juh som gelatin ;)


    Tove.. tack! Jo men jag har också en tendens att jämt göra chokladmuffins och sen chokladfluff på, man får väl försöka bryta sin egna trend ibland
    *s*

    SvaraRadera