lördag 6 februari 2010

Frukost frallor

Hittade detta receptet när jag kikade in hos söta saker.
Blev så sugen igår kväll på att göra dessa så att vi kunde få färskbakade frallor till frukost.
Måste säga att det var riktigt praktiskt. Dock skulle jag nog ha gjort dom mer toppiga än runda. Dom jäste ut lite för mycket åt sidorna i kylskåpet över natten. Men det vet jag juh tills nästa gång. Detta var praktiskt, gick jättesnabbt och det var gott!!!!

Frukostfrallor
20 g jäst
2 dl vatten
1 msk honung
1 tsk salt
1 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl (fick ta 2dl extra för det blev alldeles för kladdigt)
Sesamfrö eller annat enligt egen smak

Lös upp jästen i det kalla vattnet. Lös ut honungen och saltet. Rör ner mjölet och arbeta degen ordentligt. Baka ut till 8-10 st bullar och lägg dom på plåt med bakplåtspapper. Ställ under duk i kylskåp över natten. Ta ut plåten på morgonen medan ugnen blir varm. Pensla med vatten och strö över sesamfrön. Grädda i ca. 10min i 250 grader.

2 kommentarer:

  1. Hej Stina :)
    Vilket bra recept som man kan göra färdigt kvällen innan!
    Ska prova detta i helgen :)
    Jättefin mat blogg =)
    //Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej Annelie! Ja visst är det enkelt. Igår satte jag ihop en lite grövre, ett recept jag hittade med lite grövre mjöl i. Dom såg inte fina ut men med lite flingsalt över blev dom jättegoda :)

    SvaraRadera