torsdag 11 februari 2010

Mjöl..


Alla brödbakare pratar om detta mjölet och idag råkade jag få syn på det när jag var på citygross och handlade. Var juh bara tvungen att plocka med mig två påsar hem. För nu har nämligen process "surdegsbröd" tagit sin början igen. Visst jag har gjort i vedugnen där ute i flera år men inne har jag inte hållit på med surdegar på många många år. Nu ligger två stycken på slutjäsningen. Blir nog en sen natt eftersom det blir brödbak i ugnen om någon timme *hehe* men vad gör nu det. Det är kul att baka surdegsbröd och jag är ändå en nattmänniska :) Plus att värken i kroppen gör att man hellre småpular med saker och ting än att ligga i sängen och snurra :)
Det sista jag knådade in nu var lite av detta mjölet. Jag använder annars vetemjöl och rågmjöl som är mald på kvarn här i byn. Inga tillsatser utan helt helt rent :)
Nästa surdegsbröd kommer i vilket fall som helst att bli bakat med detta mjölet så får vi väl se då hur det är om jag blir lika nöjd som jag har hört att jag ska bli *S*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar