torsdag 26 november 2009

Sugerpaste (SP)

Trodde ni att jag inte skulle uppdatera här idag.. hehe... vad fel ni hade ;)

Blir dock ingen bakelse eller något annat gott idag (tror jag iafl) Däremot har jag gjort mer sugerpaste. Med päronsmak!!! Blev det mumsit eller.. Jepp! :) Kan varmt rekommendera SP med päronsmak..*himmel*

Så här kladdigt blev min sugerpaste idag innan jag plastade in den. Gjorde dessutom dubbelsats idag. Låt den var riktigt mjuk och kladdig, plasta in den ordentligt så allt luft försvinner och sen lägg den i en lufttät burk och sen in i kylskåpet :) Här ser man hur vit min SP blev, inpackad i plastfolie och redo för kylskåpet, sen är det bara att knåda in mer florsocker när man ska ha den och vips så har man ett perfekt och lättarbetat lock till sin tårta eller dylikt :)


Receptet till Sugerpaste hittade jag juh naturligtvis på min favorit blogg bakalitenkaka
Receptet ligger här
Skriver ner hennes recept iafl så finns det åxå på min sida :)
Detta recept räcker till en tårta och lite dekorationer (kaka på ca. 24-26cm i diameter).
1msk gelatin
0,6 dl kallt vatten
1,25 dl vit/ljus sirap
1 msk glycerol (finns på apoteket)
2 msk olja eller kokosfett
900-1000 g florsocker
2-3 droppar smak eller färg
Blanda gelatin i kallt vatten, låt det stelna, värm blandningen i vattenbad, tills allt har löst sig.
Tillsätt sirap och glycerol, blanda väl. Rör i det vegetabiliska fettet (oljan) och dra bort från värmen. Tillsätt färg eller smak.
Låt blandningen svalna till fingervarm blandning. Häll i florsocker, lite åt gången och blanda ihop det väl.
Rekommenderar att inte blanda i all florsocker som står i receptet utan börja med hälften, Låt smeten vara riktigt kladdig och nästan rinnig, plasta in i plastfolie och sen i en lufttät burk och in i kylen.
Man ska kunna förvara den i rumstemperatur också men jag tycker det funkar bäst i kylskåp. Lätt att hantera den när man behöver den :)
Tydligare recept finns inne på sidan. Även bilder på hur allt ser ut osv. Gjorde en egen kort version nu när jag gjort detta några gånger :)
Har sett att det skiljer lite på olika recept här och där men denna funkar kanonbra och är superlätt att sno ihop :)
Och vem vill då byta :)

1 kommentar:

  1. Hej
    Såg att detta är ett gammalt inlägg men testar ändå :P
    Tycker SP utan smak är lite tråkigt, har testat att smaksätta med vanlij men det blev inte så gott. Blev nyfiken när jag läste att du smaksatt din med päron. Vart fick du tag på päronsmak? :)

    Mvh Maria

    maria-schon@hotmail.com

    SvaraRadera