fredag 27 november 2009

Dulce de leche......DDL...

Två plåtar med muffins blev det, Nytt recept.. Första plåten är väl okej men dom andra flöt ut mycket mer :(

Så här ser burken ut med sötad kondenserad mjölk innan jag tar bort pappret och slänger ner dom i kastrullen ;) (hoppas jag inte får fan för någon smygreklam nu hehe.. vill mest visa hur burkarna ser ut på ett ungefär, finns juh flera sorters märken)
Här ligger dom och puttrar så fint så :)


Dulce de leche... ja alltså ni tror kanske jag latar mig idag?!!! icke då..






I går kväll kokade jag kondenserad mjölk(sötad) Man tar bort etiketten på plåtburken, slänger ner burken i en kastrull med vatten(måste vara täckt hela tiden med vatten) och sen låter man det småkoka(puttra) i tre timmar för ljusare kola sås, vill man ha mörkare kokar man några timmar till :) Man lär sig efter några gånger vilken tid det tar och vilken färg man vill ha :)






Kan varmt rekommendera detta, till kakor, innehåll i muffins, tårtor, glass, fruktsallad, ja till precis ALLT. Den är KANON mumsig. Inte ens lika sliskig som kolasås man köper i affären, denna är godare :)






Efter att ha fått se skymten av denna underbara skapelse på bakpassion´s blogg så var jag bara tvungen att testa ( i våras) och jag kan bara säga som så... ni MÅSTE bara testa detta :)






Nå igår kväll hittade jag bara en burk och tänkte att det får räcka till tårtan.



Sen idag hittade jag helt plötsligt två burkar till och det var juh tur för jag tänkte göra cupcake´s och sätta lite kolasås innuti dom :)



Så nu står det två burkar till och puttrar på spisen.



Bra med dessa är att dom kan stå i kylskåp ett bra tag och bara finnas :) Så kan man plocka fram dom när man behöver dom.



Tror jag haft någon burk upp till tre veckor och den är lika smarrig och fin då än :)


Så nu vet ni vad jag pysslar med..................
Plus att jag funderar påatt sno ihop en tårta... pluuuus att jag funderar på att sno i hop en smörgåstårta och då cupcakes åxå... undrar vem som ska äta det bara?!!!

2 kommentarer:

  1. Verkligen synd att du bor så langt bort ! Jag sko kom och häls på häjla tidi,särskilt tå du a baka....

    Maria

    SvaraRadera
  2. Maria... *skratt* he sko ha vari perfekt för tå hadd ja kona ha de som smakpanel ;)

    SvaraRadera