onsdag 25 november 2009

Nu e det jul igen....

Ja se äldsta sonen fick som han ville, skolan ville inte ha dit honom, igår hade han ingen röst men var pigg och alärt igen efter att ha varit förkyld. På vårdcentralen sa dom att man kunde tappa rösten efter dessa förkylningar som går.
Nå, pojkjäkeln blev sugen på lussebullar, snodde mitt bankkort och slängde sig på moppen och drog till byn. Inhandlade saffran och jäst och russin....
Så när han kom hem så var det bara att ställa sig och göra Lussekatter :) Med och utan pärlsocker blev det :)

Gjorde dubbel sats av detta Recept som jag juh självklart gjorde om till eget sist å slutligen ;)
Receptet är hämtat ur: Sju sorters kakor

Mormors Saffransbröd.. ca.45st

50g margarin eller smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
ca. 1,5 liter vetemjöl
1-2 påsar saffran (sockerbit eller brännvin)
125 g margarin eller smör
1½ dl socker
1 ägg

Pensling och garnering:
1 ägg
russin, (pärlsocker)

Så här gjorde jag:

Stötte en sockerbit och två påsar saffran i en mortel.
Smälte smöret och hällde i mjölk och värmde det fingervarmt.
Hällde upp lite av smör/mjölken i en stor bunke och tog sönder två jästbitar, rörde runt med en slev tills allt gick samma.
Hällde ner all vätska och började plussa på socker, salt och mjöl (tog lite mer än 1½dl socker)
Knådade samman degen tills den släppte kanterna, strödde på mjöl och sen satte jag en handduk över och lät degen jäsa till dubbelstorlek (tog nästan en timme)
Knådade till degen med lite mjöl och skar ut små bitar så att jag kunde rulla ut en ca 10cm rulle, formade till en "lussekatt".. satte lussekattsplåtarna på jäsning med bakduk över.
Vispade ihop ett ägg, penslade katterna, på med russin och även två plåtar med pärlsocker och en plåt utan med endast russin på.
Lussekatterna fick jäsa till sig till dubbelstorlek.

Ugn stod på 200grader varmluft annars 250grader. Ca 5-8min i ugnen, tills dom blir gyllenbruna och fina.

Så här blev mina snabba lussekatter idag :) Ljuuuvligt goda

Huset förvandlades till en doft av julen :)

5 kommentarer:

  1. Men... saffranet då?? :-)
    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ååhåhhh... vad gott! Det är då själva satan att jag dumpar som en häst på bullar. :(
    Jag som vill ha lussekatt till advent...

    SvaraRadera
  3. Jamen Gunilla det är MASSOR med saffran i... jag glömde bara att skriva när jag satte i saffran i degen *Asg* Stötte saffran med sockerbiten och sen hällde jag i det i mjölk smöret ;)

    SvaraRadera
  4. Lina... ajdå.. inge skoj om du dumpar på bullar :(Men du kanske kan göra som jag. Smaka en mun eller två;)

    SvaraRadera
  5. Ja men dåså! Dåå förstår jag! Kanske jag kan lyckas med lussebullar i år? Näh... tror inte det. :-)
    /G

    SvaraRadera