söndag 8 februari 2015

Julstjärnor med plommonsylt eller Nutella


Varje jul.... en stor tradition i vår familj, julstjärnorna är ett måste. Med finsk plommonsylt i. Ja det är ju som så att här i detta avlånga land har jag ännu inte funnit någon sylt som funkar, de rinner ut allihopa.
Men... endera handlar jag på mig massa burkar när jag är hos de mina i Finland, eller så är de så sockersöta så de skickar burkarna till mig :) Till och med så att min bror frågade sist om han skulle skicka, han hade missat att jag bunkrat upp i somras. Tur datum håller länge :)Men med all socker och gelatin så är det väl inte så konstigt att de håller länge i kylskåp :)

Nåja, ni som inte får tag i denna sylten. Jag har en annan idé som jag tycker ni ska testa :) Har själv ännu inte testat detta men kan riktigt känna hur underbart gott det är :) Plus att man inte behöver förknippa detta med julen utan man kan göra det året om

Nutella stjärnor :) Tjohooooo!!!! :)


Receptet är ju super enkelt.

Köp färdiga smördegplattor ifrån frysdisken. Euroshopper har färdiga fyrkanter så man behöver inte ens skära till dem :)

Jag har en skärmojäng som är vågig som jag skär mina med för lite vågiga stjärnor men det går lika bra att göra ett snitt i varje hörn in mot mitten med en kniv. Ta varannan snibbe och tryck ner ändarna i mitten så har du dig en stjärna. På med en stor klick plommonsylt eller just då nutella i mitten av stjärnan.
Vispa ägg, pensla på ägget och in i ugnen på den angivna värmen som står på smördegens förpackning. brukar väl ligga på ca 225 om jag inte missminner mig :)
Låt de vara inne tills de är gyllenbruna och fina.
Låt stjärnorna kallna, sen på med lite florsocker och du har dig det godaste wienerbrödet som finns :) ja och den lättaste att baka också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar