söndag 8 februari 2015

Fransk chokladtårta med chokladganache, vaniljkräm & pistagenötter


 Nu gott folk ska ni få dreggla, detta hörrni är den godaste skapelsen jag någonsin satt tänderna i, tror jag gjort tre stycken redan å fler lär det bli. Man får inte nog av denna, man blir som besatt ....
Ni måste verkligen testa denna om ni älskar choklad och vanilj :)




 Bara man tittar på denna biten så rinner det längst med mungipan :)



Receptet på denna underbara skapelsen tog jag och hittade på Hembakat, vem som besitter ursprungsreceptet har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller.... jag är mest glad att den personen har spridit den vind för våg så den hamnade till mig.
Och vet ni vad, min bästa vän Lisa som är mjölkallergiker, hon har gjort denna också ett par ggr och helt mjölkfri. Enligt henne så är den precis lika god och lika enkel att göra mjölkfri, och då kan jag ju berätta som så att hon har ju då lekt lite med olika tårtrecept men det har väl inte riktigt blivit som hon egentligen velat. Men denna skapelse är bara så jäkla bra :)

FRANSK CHOKLADTÅRTA MED CHOKLADGANACHE, VANILJKRÄM & PISTAGE
 
Botten
150 g smör
100 mörk choklad
2 msk kakao
4 ägg
1 ½ dl strösocker
1 nypa salt
1 ¾ dl vetemjöl

Vaniljkräm
3 äggulor
½ dl vispgrädde
½ dl strösocker
2 tsk
vaniljsocker
100 g smör
Chokladganache
90 g mörk choklad
¾ dl vispgrädde
Garnering
1–2 msk cashewnötter eller annan valfri nötsort, grovhackade
10 g mörk choklad, hyvlad eller hackad
GÖR SÅ HÄR
1. Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och stäng av värmen. Tillsätt chokladen, bruten i bitar och kakao. Rör om tills chokladen smält. Låt blandningen svalna något. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt salt, mjöl och chokladblandningen. Rör ihop till en slät smet.
2. Häll smeten i en form, 18–20 cm i diameter, klädd med bakplåtspapper i botten och smorda och bröade kanter. Grädda kakan mitt i ugnen i 35–40 min. Låt den kallna helt i formen.
3. Vaniljsmörkräm: Blanda äggulor, grädde, socker och vaniljsocker i en kastrull. Låt smeten sjuda under ständig omrörning tills den tjocknar. Stäng av värmen och tillsätt smöret när smeten tjocknat. Vispa till en jämn smet. Kyl ner krämen i kylskåpet.
4. Montering: Dela chokladbottnen på mitten. Bred ut vaniljsmörkrämen ovanpå de båda bottnarna och lägg dem ovanpå varandra. Ställ kakan i frysen en stund så att krämen stelnar.
5. Chokladganache: Smält chokladen över vattenbad och blanda den med grädden. Rör ihop allt till en slät smet. Låt den tjockna lite grann.
6. Spackla tårtan med chokladganachen. Strö över nötter och choklad. Låt ganachen stelna i kylen.

Vill ni se hur man gör denna skapelse med bilder så kan ni klicka HÄR så kommer ni raka vägen in på hembakat sida där tårtan finns. Där visar de i princip bild för bild hur man gör den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar