torsdag 10 december 2009

Mozart kulor på Stinas vis


Mozart kulor stod jag och bollade ihop igår kväll, nåja.. jag var klar med allt vid halv två här i natt. Kunde inte förstå varför jag påbörjade arbetet men idag när jag nu tog en liten smakbit så insåg jag att detta var det godaste julgodiset jag någonsin gjort. Super enkelt och underbart gott.
Sen har jag juh självklart Marabou Vinter som choklad för den chokladen har jag juh totalt snöat in på :)
Men måste säga att detta blev SUPER GOTT!!!
Ni som e sugna att testa.. här kommer receptet ;)
*********************************************
Mozart kulor
250 gram nougat (Odensen)
400 gram mandelmassa
200 gram choklad
Gör så här:
Skär nougaten i 25 tärningar. Rulla tärningarna till jämna bollar. Lägg i kylen en stund.
Dela mandelmassan i 25 bitar och platta ut mandelmassan så att du kan sätta in nougat tärningen i mitten, sätt ihop och rulla till en boll. Lägg bollarna på kylning en stund och smält chokladen under tiden.
Doppa bollarna i choklad med två gafflar och låt överflöds chokladen rinna av. Lägg på galler eller bakplåt. In i kylen några timmar.
Jag som är sååå duktig på att följa recept slaviskt*ironi* Tog ca 35 bitar nougat och sen skar jag mandelmassan i ca 0,5cm bitar och sen skar jag av på mitten. Blev en perfekt bit att kladda ihop och platta ut för att lägga in nougaten.
Sen smälte jag en Vinter platta/kaka och sen en mörkchoklad kaka och blandade ihop dom två. Visade sig att det inte räckte med alla mina bollar så jag fick köra en halv platta till av varje. *gott gott*
Juligare godis kan man inte få. Vilken tur att Marabou kom ut med sin Vinter choklad..*mumma* Tänk vad mycket gott juligt man kan göra med den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar