tisdag 8 december 2009

Hälsobröd


Detta är helt klart ett favorit bröd. Grannen sprang in med en sån här limpa(fast avlång) för tre år sedan. Sen var vi fast. Vilket bröd :) Snabbt som attan går det och ingen jäsningstid:) Vem älskar inte sånt.
Tänkte dela med mig av receptet för detta bröd går att variera i det oändliga. Har till och med bytt ut mjölen till dinkel och allt möjligt. Detta receptet skrivs som orginal receptet men brödet på bilden gjorde jag i dag på lite allt möjligt som jag hade hemma. Hade dock inga solrosfrö eller linfrö så det fick jag hoppa över idag.
12st lite mindre runda limpor i stenugnen blev det i dag och när dom var insatta i ugnen rörde jag ihop till detta bröd och slängde in det i elspisugnen :)
Här kommer receptet och ni bara måste testa detta :)
****************************************************************************
Hälsobröd
7 dl vetemjöl (går fint att byta ut till dinkel)
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1 dl hela torkade aprikoser
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 liter filmjölk
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
Blanda ihop all torra ingredienser. Häll i filmjölken och sirapen. Dela upp i två avlånga smörade formar. Ugn 175grader eller varmluft 150grader.
Jag har en STOR fyrkantig form med löstagbara kanter (grön från Maxi) som jag häller hela smeten i, plus att jag har 2 tsk bikarbonat och bara några matskedar sirap istället för så mycket som 2dl, blir jätte bra iafl och inte fullt lika sött.
När brödet är klart, tar ca 1-1,5h beroende på form och ugn, ta ut brödet och linda in i två kökshanddukar och låt vila helst tills följande dag :)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar