söndag 19 januari 2014

upside down pineapple cake


Satt och funderade för någon dag sedan vad jag skulle göra med de två färska ananasen som jag köpte på kampanj innan i veckan, kände att jag ville baka något och började googla runt. Fastnade för denna kaka som då har namnet Upside down pineapple cake. Men var lite rädd att den skulle bli lite torr eftersom det var rätt mycket sockerkaka i den. När jag googlade runt på olika foton på denna kaka såg jag någonstans att det var vaniljkräm i ett lager (amerikanskt recept) så jag tog lite här å lite där å vips var den klar.

Detta blev då resultatet av olika recept jag petade ihop


UPSIDE DOWN PINEAPPLE CAKE
ca 50 g smör till bakformen
8 msk farinsocker
4 tjocka skivor färsk ananas
1 pkt syltade körsbär
2 paket marsanpulver (kall)
1 ½ dl grädde
ca 3 dl mjölk
1 nypa malen kardemumma
1 nypa kanel
2 msk ananas saft + ½ dl

Sockerkakan:
4 ägg
3 dl socker
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smält smör


Rör ihop vaniljkrämen så att den är lite tjock. Höfta lite på egen hand och blanda grädden och mjölken som står i recepten men den får inte vara rinnande.

Smörj en springform på ca 24 cm i diameter, gärna med höga kanter för kakan blir rätt hög. Ta ca 50 g. Låt resten ligga i botten i små klickar och smält det lite snabbt på spisplattan/ ved spisen eller i ugnen så det smälter lite. Strö över farinsockret och lägg ner ananasskivorna och körsbären som på bilden. Strö över kardemumman och kanelen. Häll 2 msk ananassaft i varje hål i ananasskivorna.

Vispa ihop till sockerkakan, vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda de torra ingredienserna, rör ner allt plus ½ dl saft och smöret och blanda det jämt. Häll ner hälften över ananansskivorna i formen, klicka ut vaniljkrämen jämt över sockerkakssmeten och sedan i med resten av smeten.
Grädda kakan i 200 g i ca 40 min (blir kakan väldigt mörkt lägg på foliepapper) sänk sedan ugnen till 175min och grädda den i ca 30 minuter till. Den kan behöva en stund till på sig. Jag har inte riktigt koll på hur länge jag hade in den. Tog rätt lång tid, längre än vad recepten jag läste tog. Ni får helt enkelt hålla lite koll själva ;)

Låt kakan svalna en stund. Ta en kniv och skär runt kakan så att kanterna lossnar ordentligt.Lägg på ett tårtfat eller en tallrik och vänd upp och ner på kakan. Servera med en klick vaniljglass eller grädde.

Ät och njut!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar