söndag 4 december 2011

Mjuk pepparkaka


Mjuk pepparkaka är något som tillhör julen för mig, denna har jag nog gjort minst en gång varje jul.. bara doften ger mig ett litet rus :)
Receptet jag använder mig av finns i boken "sju sorters kakor"

PRÄSTGÅRDENS PEPPARKAKA
100 g smör
2 ägg
2 1/4 dl socker
1 ½ dl gräddfil (tog kesella)
1 ½ tsk ingefära
1 ½ tsk mald nejlikor
2 tsk kanel
2 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smörj och bröa en avlång form eller hålform ca 1½ liter.
Smält matfettet och låt det svalna.
Rör ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt gräddfilen, matfettet, kryddorna och mjölet utblandat med bikarbonaten eller bakpulvret. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen, ca 45min i 200 grader.

Sila över lite florsocker som snö, ett tips också är att servera med en klick grädde till :)

4 kommentarer:

  1. åh vad smarrigt det ser ut.ja gjorde pepparkaksmuffins fylld med dumle gingerbread och gu va gott de blev.

    SvaraRadera
  2. Finns inget så gott, som pepparkaka och ett glas kall mjölk! :)

    Den ser verkligen superfin ut!

    SvaraRadera
  3. Mjuk pepparkaka är ju en klassiker men så god!!

    SvaraRadera
  4. Tycker denna kakan hör till julen :) Kanske är för att man gjort den varje år som att den har börjat hänga med, och missminner jag mig inte helt fel så har jag nog vuxit upp på den åxå varje jul nästan :)

    SvaraRadera