söndag 4 december 2011

Mandel musslor


En väldigt dålig bild, men insåg när jag packat ner dom att jag glömt ta foto.. blir nog en bild på dessa när dom är fyllda med grädde och hjortronsylt i jul :)
Mandel musslor har jag inte bakat på flera jular nu... Men nu är några gjorda och hälften av degen ligger i frysen, blir nog några till.
Insåg däremot att jag måste ha fler formar... 12st mandelmussel formar räcker då inte långt.. fick ta dom med rund form för att slippa göra samma procedur om och om igen...

Receptet lånade jag ifrån matklubben.se

MANDELMUSSLOR ca 35st
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1½ dl mandel, 100 g skållad, skalad och mald
2 droppar bittermandelolja
200 g kylskåpskallt smör
1 ägg
Veckade portionsformar

Gör så här:
Blanda mjöl, socker, mandel, bittermandelolja och smör i en matberedare.
Tillsätt ägget efter att de övriga ingredienserna är blandade.

Dela degen i tre delar och rulla till längder. Svep in i plastfolie och låt ligga i kylen i ca 1-2 timmar.

Smöra och mjöla kakformarna.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta degen ur kylen och dela varje rulle i 12 bitar. Tryck ut bitarna i kakformarna. Grädda i 8-12 minuter. Stjälp upp formarna när de svalnat något och lossa mandelmusslorna.

Fyll dem med vispad grädde och lite hjortronsylt.. MUMS!!!

2 kommentarer:

  1. Det är något visst med mandelmusslor. Jag ska fuska i år och prova att göra ett recept på mandelmassa. Fast jag vill ha hemgjord svartvinbärssylt i mina och grädde förstås! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har väl inte varit speciellt förtjust i dessa, men en kompis till mig tyckte jag kunde baka dem till henne när hon själv inte riktigt får till dom... det blev med väldigt mycket bittermandelsmak och familjen här hemma tyckte dom var alldeles smaskiga... så här blir det nog hjortron sylt och grädde.. eller så kör vi vaniljglass och kolasås :)

    SvaraRadera