onsdag 10 november 2010

Gifflar *Matfeed... månadens blogg*

 

Låg igår kväll och tittade genom gamla matmagasin tidningar och blev så sugen på att baka gifflar. Något som jag aldrig gjort. Kunde väl ha blivit snyggare men smaken var det dock inget fel på :)

Recept kommer naturligtvis här


GIFFLAR
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
½ dl vit sirap
½ msk salt
11-13 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Smält margarin, tillsätt mjölk och sirap. Låt allt bli ca 37 grader. Lös upp jästen med lite av degspadet och häll därefter i resten.
Rör ner salt. Tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta ihop till en smidig, ganska lös deg. Låt degen jäsa övertäckt i 30-40 min.

Fyllning:
50 g smör

Garnering:
äggvita till pensling
hel kummin/linfrö


Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta lätt samman degen  och dela den i två bitar. Kavla ut varje del till mattallriks storlek. Bred på rumsvarmt smör. Sporra ut 8 trianglar av varje del. Rulla ihop från basen och lägg gifflarna på bakpapper.
Låt dem jäsa övertäckta tills degen reser sig igen efter lätt tryck. Pensla med äggvita. Strö över kummin. Grädda mitt i ugnen 5-8min.


Detta blev mitt bidrag i tävlingen om månadens blogg inne på matfeed.se :)

9 kommentarer:

  1. Gifflar har jag aldrig bakat... Dom ser super goda ut!!

    Hoppas ni inte har snöat in!! Vi har västa snökaoset här uppe!

    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Åh, det var jättelänge sedan jag åt gifflar. Kul idé!

    Tycker inte att det är något fel på utseendet. Ska för övrigt synas att det är hembakat jue! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bakat gifflar en gång, med äppelmos i. Inte snygga men goda blev dom! Tycker inte alls dina blev så fula, men det är ju smaken som är viktigast :)

    SvaraRadera
  4. Vilka fina gifflar, ser jättegoda ut. Blir också sugen på att göra sådana. Skulle vara gott och lyxigt till frukost!

    SvaraRadera
  5. Tack så hemskt mycket alla för era fina kommentarer.

    Undrar vart gårdagens kommentar tog vägen när jag svarade på både Milla och Cecilias kommentar. Mysko!

    Milla... inte en snöflinga på marken här ;) så snökaoset kan ni behålla för er själva.. hehe! Blir så tråkigt när det kommer snö här. Alla får panik och ingen kan köra bil :(

    Sarah åhhh med äppelmos i.. lät himla gott.. det om något hade nog passat i dem ;)

    SvaraRadera
  6. De ser supergode ut! Jeg ble sulten...

    Kari :-)

    SvaraRadera
  7. Så gott det ser ut, gifflar var var längesedan jag gjorde sist

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrigt gjort gifflar förut! men kanske jag måste prova nångong eftersom dina gifflar ser riktigt gott ut!!

    SvaraRadera