onsdag 11 juli 2012

Äntligen lite bak...



I en av mina krukor med de gula blommorna dök det helt plötsligt upp en nybakad morotskaka med färska jordgubbar och citronmeliss, och lite orange/röd aktiga kokosflingor... hur gick det till kan man undra....

Jo Stinis har varit baksugen LÄNGE men inte kommit till skott. Så idag fick jag helt plötsligt ett ryck... och eftersom jag fick fint besök i eftermiddag så blev det både rotmos och fläsklägg till middag, sen morotskaka och nektarin paj med vaniljvisp till kaffet. Nektarin pajen har en kompis gjort som vi fick igår.. otroligt god var den.

Recept på morotskakan kommer dock upp för de som vill mumsa gottit :)


MIN MOROTSKAKA


4 ägg
4 dl socker
200 g smält smör
6 dl fin rivna morötter
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
1 msk malen ingefära
1 msk malen kanel

Glasyr:
100 g smält smör
400 g philadelfia ost
5 dl florsocker
gul eller röd karamellfärg eller pasta färg som jag använde och slapp då torka kokosflingorna.



Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Under tiden vispar du ihop ägg och socker till en vit fluffig smet.
Riv morötterna fint och sätt ner dom i den smälta smöret och rör ihop.
Häll över morötterna och smöret i bunken med ägg och socker. Tillsätt sedan mjölet, bakpulvret, bikarbonaten, vaniljsockret och kryddorna, vispa snabbt ihop till en slät smet.
Häll ner alltihopa i en smörad och bröad långpanna
Grädda i ca 20-25min, tills stickan e torr.
Låt kakan svalna.

Glasyren: Smält smöret och häll över philadelfia osten och florsockret, tillsätt önskad mängd färg och blanda väl till en slät smet. Har du pasta färg kan du lätt och snabbt färga kokosflingorna utan att dom behöver torka.
Smeta ut allt jämnt över kakan och strö över med kokosflingorna.
Ät och njut, denna kaka kan man inte sluta äta :)

3 kommentarer: