söndag 20 mars 2011

Rom och Apelsin Cheesecake



Var riktigt sugen på cheesecake idag, eller varit i flera dagar :) Sen var jag även i stort behov av att köra lite skåprensning också och då är det ju kanon å kunna fixa ihop något gott :)
Så det blev en cheesecake med rom (sprit, inte essens) och apelsin sirap som jag gjort själv.


Den blev fin och hög :)


Och så typiskt när jag knäpper kortet så ramlar det sönder längst fram i spetsen, gubben höll på att dö av skratt *hmmpppfrrr*

Nå ska se om jag kan plita ner receptet, allt är ju trots allt på högt ;)


Cheesecake
½ paket digestive
1 pkt choklad krisp kakor
150 g smör

Kör kakorna i mixern så det blir fint och jämnt delat, precis så där som just du vill ha dom :)
smält smöret och blanda med kex smulorna. Häll upp dom i en form med löstagbara kanter. Tryck ut högt på kanten och ställ i kylskåpet medan du gör krämen.


Kräm
250 g mascarpone ost
600 g philadelfia os
2½ dl socker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
6 st ägg
en skvätt rom (går bra att byta ut till essens)



Vispa osten och sockret. Tillsätt vetemjöl, vaniljsocker, salt och blanda ihop. Tillsätt sedan ett ägg i sänder och sist rom skvätten. Blev inte alls så god rom smak som jag hade hoppats så essens är nog mer värd att satsa på :)
Häll upp krämen i den nerkylda formen. Grädda längst ner i ugnen i ca 1h på 175 grader.
Kakan får skvalpa lite när man tar ut den, den sätter sig  när den kallnar.


Apelsin sirap

ca. 1 dl apelsin saft
ca. 3 dl florsocker

Lite dåliga mått efter som jag bara tagit på "höft" måste klura ut ett exaktare recept känner jag ;)
Jag såg med ögat bara när den var klar ;)
Koka upp lätt under vispning. När den tjockar sig lite tar man av spisen och låter den svalna.
Den ska vara lite siraps aktig när den svalnar.

3 kommentarer:

  1. Låter ju hur gott som helst....

    SvaraRadera
  2. Den blev så där härligt Amerikanskt stor och god :) Dock skulle jag nog hellre använt mig av rom essens för att få mer rom smak i den :) men god blev den iafl :)

    SvaraRadera