söndag 5 december 2010

Pepparkakor 2:a advent


Eftersom jag ska till kalmar idag för att hjälpa min vän Per så gjorde jag pepparkakor igår kväll av halva degen. Konstaterade att jag inte alls tänkte på att jag använder mjöl ifrån kvarnen, dvs rent mjöl utan några tillsatser alls, plus att det är lite grövre också. Och det betyder då att man INTE ska ha i lika mycket mjöl i degen som det står i receptet. Så jag fick använda mig av sirapsmetoden för att blöta upp den varje gång. Men det gick bra och pepparkakorna blev goda. Ska dessutom baka någon omgång till så då vet jag ju detta med mjölet :P

Detta blev mitt recept för denna julen (testar olika för att hitta ett som jag är nöjd med)

PEPPARKAKOR
400 g socker
200 g sirap
2,5 tsk bikarbonat
300 g margarin
3 st ägg
1kg vetemjöl
2 tsk malen kanel
2 tsk ingefära
2 tsk malen nejlika


Koka upp smöret, sirap, kryddorna, sockret och bikarbonat. Blanda sedan försiktigt ner äggen och mjölet.
Det ska bli en deg men inte för fast utan lite lös. Låt degen stå i kylskåp några dagar. Grädda i 200 grader i ca 7-10min. Satsen ger ungefär 300st pepparkakor.






En liten vinterbild på hur det ser ut bakom altanen i köket när jag tittar ut över skogen :)


Ha en super trevlig 2:a Advent. Själv ska jag köra iväg till Kalmar för lite julstädning, pyntning och handla, allt för min gamle vän Per :) Har lassat upp en MASSA ur frysen med lussekatter, bullar, bröd, sen ägg och pepparkakor så att han klarar sig någon vecka tills jag hämtar honom för julfirandet här hemma hos oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar