tisdag 3 december 2013

Macaroones med saffran och apelsin



Ja hej vad det går, snart är det Jul... såg att Carolin med bloggen  St Heaven Street hade gjort Saffrans macaroones så jag tänkte att det där får jag nog allt testa i år eftersom jag inte kom till skott förra året som det då var tänkt.
Dum som jag var skrev jag inte upp hur jag gjorde apelsinfyllningen, jag får nog försöka sätta mig ner och dra minnet bakåt och uppdatera den en annan dag. Så länge tills dess får ni kika på bilderna.

Att göra macaroones kan vara rätt så tidskrävande, men jag kör faktiskt det lite mer klurigare med sockerlag. För några år sedan testade jag även såna där enklare recept utan sockerlag men jag tyckte faktiskt inte om skalen för de smakade så där sockriga och .... nja inte alls lika goda. Så receptet på skalen finner ni längst ner. Jag får återkomma med den smarriga apelsinfyllningen om jag kommer på hur jag gjorde den. Har lite svagt minne av att jag googlade något recept som jag naturligtvis gjorde om lite... som vanligt... haha!



Bilden nedanför, i glasen gömmer sig faktiskt apelsinmoussen, ja mousse kan man faktiskt kalla den ;) dekorerad med granatäppel :)



SAFFRAN MACAROONS
150 g fint fint malen mandel
150 g florsocker
1 kuvert saffran
120 g äggvitor, uppdelat i två skålar
35 g socker
150 g socker till sockerlag
50 g vatten till sockerlag
Karamellfärg


Gör så här:
Sikta mandeln, och  florsocker i en bunke. Vispa ihop 60 g äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 g socker under vispningen. Blanda socker och vatten till sockerlagen , låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godis termometer. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras rätt snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen.
Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15min. Rör i 60 g äggvita i mandel och florsockerblandningen. Tillsätt nu valfri färg eller ingen färg alls i mandelblandningen.
Vänd i den italienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott.
Var försiktig så du inte mixar för mycket , smeten ska vara trögflytande . Fyll en spritspåse
och spritsa ut små rundlar på bakplåtspapperklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Grädda macaroonerna i mitten av ugnen i 160 grader i 8-10min

1 kommentar: