onsdag 4 september 2013

Äppelkaka med kolasås och flingsalt


 Ja nu är det höst, och med hösten kommer äppel säsongen. Satt och kikade runt efter en äppelkaka jag hade sett på tvn men hittade inget liknande recept. Blev dock sugen på att testa denna som jag hittade på Cecces blogg, men jag hade inget kokossocker så jag tog muscovado socker istället.

Äppelkaka med kolasås och flingsalt
 
 
150 g smör
1.5 dl strösocker
1,5 dl kokossocker
3 ägg
2½ dl vetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
3-4  äpplen
 ca 1 msk strösocker,
ca 2 tsk kanel


Sätt ugnen på 175°.
Rör smör och socker och kokossocker vitt och pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Rör ännu en kort stund.
Blanda mjöl, mandelmjöl med bakpulver innan det rörs ned i smeten.
Slå den i välsmord, bröad form.
Skala och kärna ur äpplena. Dela i tunna klyftor. Vänd bitarna i socker och kanel.
Tryck ner äppelbitarna i smeten och strö lite socker och kanel över.

Grädda kakan på nedersta falsen i ca 45 minuter eller tills kakan känns fast vid prov med sticka.

Låt svalna.

Kolasås:
1 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
några nypor flingsalt (smaka av för önskad sälta)
Gör så här:
Koka kraftigt i 2–3 min och låt svalna.
Ringla den ljumma såsen över kakan.
Servera gärna med lättvispad grädde.

(Receptet är kopierat från ceccesblogg)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar