torsdag 3 januari 2013

Saffranskaka med frosting (LCHF)


I expressens bilaga "Allt om LCHF" hittade jag denna fina kaka. Fast mandelmjölet mitt var slut så det fick bli lite ihop plock av mitt egna.
Orginalreceptet hittar ni i den tidningen. Själv lägger jag upp mitt recept som jag gjorde idag för det jag VET.. är att den blev såååå smarrig :)

SAFFRANSKAKA MED FROSTING (ca 9 bitar)
50 g smör
1 dl kesella
2 paket saffran
3 dl hasselnötsmjöl
1 dl kokosmjöl
1 dl sukrin eller annan sötningsmedel (jag tog marianne socker, 2 msk)
2 ägg
1,5 tsk bakpulver

FROSTING
2 dl vispgrädde
200 g philadelfiaost
1 msk mariannesocker

DEKORATION
granatäpple
riven mörkchoklad

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör i en kastrull. Ta kastrullen av värmen och blanda ner alla ingredienserna förutom dekorationen. Häll smeten i en bakplåtsklädd form 10X20 vid tjockare kaka som på bilden eller 20X30cm vid tunnare kaka som orginalet i tidningen. Grädda i ugnen i ca 15min. Låt svalna

Vispa grädden i en bunke, häll i philadelfiaosten och vispa lite lätt ihop smeten. Tillsätt sötningsmedel och vispa runt.
Häll ut över kakan, och dekorera med granatäpplen och riven mörkchoklad. Ät och njut!

 

6 kommentarer:

  1. Mandelmjöl kan du byta mot mald mandel. Gör det bara saftigare!
    Allt enligt min mattant på skolan. ;)
    pöss på're!

    SvaraRadera
  2. Men go gumman min är inte det samma sak ;)
    Jag är för lat å stå å skålla mandel å mala å ha mig när Lidle säljer så pass billigt ;)

    kram!

    SvaraRadera
  3. Är Marianne socker krossade Marianne karameller?
    Tack för en jättefin och bra blogg
    Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. qristall

      Hej och tack för att du gillar bloggen :) Trots att det tar långt mellan bakningarna ;)

      Marianne socker är ett sötningsmedel
      http://mariannslchf.se/

      Mariann har satt ihop sötningsmedlen som sedan började säljas färdiga. Köpte mig ett paket eftersom jag inte tål socker. Den är jätte bra för man slipper såna där konstiga bismaker plus att kroppen inte reagerar på den som andra sötningsmedel :)

      Det går lika bra att använda socker i receptet ;)

      Hoppas du kikar in igen!

      Stina

      Radera